چرا نوزاد تو خواب میخنده

چرا نوزاد تو خواب میخنده ؟

دیدن لبخند کودک برای والدین سرگرم کننده است. گاهی اوقات نوزادان هنگام خواب با صدای بلند لبخند می زنند یا می خندند. برخی از نوزادان هنگام خواب یا بیدار شدن بیشتر از دیگران می خندند. اما چه چیزی باعث خنده کودک در هنگام خواب می شود؟ آیا آنها خواب های شیرین می بینند یا واکنشی ناخودآگاه مانند لبخند زدن دارند؟ اصلا چرا نوزاد تو خواب میخنده ؟ با طبیب یار همراه باشید

علت خنده نوزاد هنگام خواب

مادربزرگ ها می گویند وقتی نوزادی را در خواب می بینند که لبخند می زند، می گویند فرشته ها را در خواب می بیند. اما چرا نوزاد تو خواب میخنده؟ پاسخ به این سوال بسیار دشوار است. شواهد علمی کافی برای تعیین اینکه چه چیزی باعث خنده نوزاد در هنگام خواب می شود وجود ندارد. اما دلایل زیر احتمالا باعث می شود که در خواب لبخند بزنند.

  •  نشان دادن احساسات

در زمان بیدار شدن، نوزادان مدام در معرض صداها و تصاویر جدید قرار می گیرند. مغز رو به رشد آنها تمام تجربیات و اطلاعاتی را که در طول روز در زمان خواب دریافت می کنند پردازش و ذخیره می کنند. مغز نوزاد از تجربه جدید احساس خوشبختی می کند و آن را به صورت لبخند یا خنده در رویا به نمایش می آورد. لبخند زدن یا خندیدن در خواب بخشی از فرایند رشد احساسات کودک است.

  • عبور گاز یا دفع گاز

برخی محققان بر این باورند که نوزادان پس از 3 تا 4 ماهگی لبخند اجتماعی دارند، بنابراین لبخندهایی که نوزاد در چند هفته اول به دنیا می آورد، به احتمال زیاد ناشی از عبور یا دفع گاز از دستگاه گوارش اوست. البته تحقیقات علمی برای اثبات این نظریه انجام نشده است، اما تجربه نشان داده است که نوزادانی که خنک می شوند پس از دفع گاز احساس بهتری دارند.

  • مرحله خواب REM

در مرحله خواب REM، نوزاد تغییرات فیزیولوژیکی در بدن احساس می کند و باعث واکنش های ناخودآگاه در او می شود. یکی از این واکنش ها لبخند است. حرکات سریع چشم و رویا نیز در طول مرحله خواب REM رخ می دهد. اگر صدای خنده یک نوزاد خواب را بشنوید، احتمالا مشغول به یاد آوردن اتفاقات جالب و خنده دار هستند که در طول روز در طول مرحله REM اتفاق می افتد.

مراحل خواب نوزادان :

برای درک بهتر واکنش های کودک در طول خواب بهتر است خود را با مراحل خواب آشنا کنید. معمولاً دو مرحله خواب وجود دارد:

حرکت سریع چشم (REM)

مرحله بدون حرکت سریع چشم: (non-REM)

در طول شب چندین چرخه خواب REM و non-REM تکرار می شود.

چرا نوزاد تو خواب میخنده

فاز  non-REM در سه فاز صورت می گیرد:

فاز اول: مرحله کوتاهی که در آن از بیداری به خواب حرکت می کنید. در این مرحله تنفس کند می شود، ماهیچه ها شل می شوند و سرعت امواج مغزی کاهش می یابد.

فاز دوم: این مرحله خواب سبک قبل از خواب عمیق است. ضربان قلب و تنفس کندتر می شود و عضلات آرامش بخش تر از قبل می شوند. حرکات چشم در زیر پلک ها متوقف می شود و فعالیت مغز با دوره های پراکنده فعالیت الکتریکی کند می شود.

فاز 3: آخرین مرحله از خواب است که به شما کمک می کند تا احساس طراوت و طراوت زمانی که شما بلند می شوند. این مرحله عمدتاً در ساعات اولیه شب رخ می دهد. در همین حال ضربان قلب و تنفس مانند سرعت موج مغزی کندترین هستند.

 

فاز REM :حدود یک ساعت و نیم بعد از خواب شروع می شود. همان طور که از نامش پیداست، در این مرحله چشم ها خیلی سریع زیر پلک ها حرکت می کنند. امواج مغزی مانند بیداری هستند.

علاوه بر این، میزان تنفس نامنظم است و ضربان قلب و فشار خون مشابه حالت بیداری است، دست ها و پاها به طور موقت بی حس می شوند. به همین دلیل فعالیتی را که در رویایتان در واقعیت انجام می دهید انجام نمی دهید.

خنده در خواب معمولاً در طول مرحله خواب REM رخ می دهد، اگرچه مواردی نیز وجود دارد که در طول مرحله خواب غیر REM رخ می دهد.

 

انواع خنده کودک در خواب:

نوزادان خنده های متفاوتی دارند که هر کدام معنای خاص خود را دارند. از انواع خنده های نوزاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  لبخند اجتماعی (Social Smile)

نوزادان در طول سال اول تولد دچار تغییرات عاطفی زیادی می شوند. آن ها به تدریج در تعامل با دیگران پاسخگوتر، هوشیارتر و فعال تر می شوند. نوزادان ۳ تا ۴ ماهه اغلب در پاسخ به توجه مادر و حرکات صورت از نظر اجتماعی لبخند می زنند.

لبخند اجتماعی گام مهمی در رشد نوزادان محسوب می شود. نوزاد با لبخند خود محبت خود را نسبت به والدین ابراز می کند و با آن ها ارتباط برقرار می کند. داشتن لبخند اجتماعی به این معنی است که نوزاد به حدی از تکامل مغز رسیده است که می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. در این مرحله، شما می توانید تعامل خود را با نوزاد با نوازش، تکان دادن، و یا حتی صحبت کردن به آرامی افزایش دهد تا آنها لبخند بیشتری بزنند.

دلیل لبخند نوزادان

  • لبخند بازتابی ( Reflexive Smile)

نوزادان نیز در چند روز اول تولد لبخند می زنند. کارشناسان بر این باورند که این لبخندهای اولیه در نوزادان رفتارهای بازتابی هستند. رفتارهای بازتابی، رفتارهای غیرارادی مانند مکیدن و گرفتن انگشت در روزهای اول پس از تولد در نوزاد مشاهده می شود، اما با گذشت زمان به رفتارهای داوطلبانه راه می دهند. این رفتارها را می توان از حدود ۲۵ هفته تا ۲۷ هفته بارداری در جنین مشاهده کرد. پس از تولد معمولاً لبخندهای بازتابی در مرحله خواب REM رخ می دهد و تصویر زیبایی از خواب نوزاد ایجاد می کند.

 

  • لبخند واکنشی (Responsive Smile)

لبخندهای واکنشی حدود ۶ تا ۸ هفته پس از تولد نوزاد مشاهده می شوند. لبخند واکنشی در زمان خواب پاسخ کودک به تجربه های حسی یا محرک های آرامش بخش مانند صدای مادر یا مراقبت است. لبخندهای واکنشی یک رفتار اجتماعی نیست، بلکه تنها پاسخ نوزاد به یک رفتار یا محرک محیطی است. لبخندهای واکنشی اطلاعاتی در مورد آنچه نوزاد به آن علاقه مند است یا او را هیجان زده می کند، نمی دهد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[Total: 0 Average: 0]

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Add your own review

Rating