جوراب واریـس چیست؟

حوزه سلامت

16 شهریور 1400 518 بازدید
جوراب های واریس

جوراب واریـس چیست؟

جوراب واریـس چیست؟

یک عبارت معروف وجود دارد که می گوید: جوراب واریسی دارویی است که ما از آن استفاده می کنیم. این جوراب استاندارد از مچ پا تا بالای کشاله ران فشار می آورد. این فشار به تدریج از مچ پا به بالای پا کاهش می یابد و کاهش تدریجی فشار در طول پا باعث بهبود جریان خون وریدی از پا به قلب می شود. به دلیل این مکانیسم عمل ، آنها را جوراب فشاری نیز می نامند.

کاربرد استفاده از جوراب واریسی

جوراب های واریسی بسته به میزان فشار و ارتفاع جوراب کاربردهای متفاوتی دارند ما به چند مورد اشاره می کنیم.

بیماری واریسی

مهمترین کاربرد جوراب های واریسی در مراحل مختلف واریس این است که از آنها به عنوان پیشگیری یا درمان و برای مدت کوتاهی پس از جراحی یا لیزر درمانی استفاده می شود.

جوراب واریسی در دوران بارداری

رگهای واریسی در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و وزن ایجاد می شوند. برای کاهش احساس سنگینی ، درد در پاها و همچنین جلوگیری از بدتر شدن تورم پاها ، توصیه می شود زنان باردار در طول روز بپوشند کنند.

جوراب ضد آمبولی بعد از عمل

در جراحی های بزرگ ، مانند جراحی تعویض مفصل ، پزشکان هیسترکتومی را با جوراب های ضد آمبولی توصیه می کنند تا از ایجاد لخته خون در پا جلوگیری شود.

جوراب های پزشکی مناسب برای فشار بعد از عمل 18 میلی متر جیوه فشار بر ناحیه مچ پا وارد می کند. جوراب های ضد آمبولی در دوران نقاهت بعد از عمل به طور تمام وقت پوشیده می شوند.

جوراب فشاری

جوراب واریسی در بیماران مبتلا به لخته شدن خون در پاها

اگر بیمار دچار تورم پای dvt است ، پوشیدن جوراب واریسی می تواند با ایجاد فشار مناسب و بهبود گردش خون ، تورم پا را کاهش دهد.

بیماران مبتلا به پاپیلوما یا لنف ادم

افراد مبتلا به لنف ادم اندام تحتانی باید جوراب های درجه دو یا سه را فشار دهند.

دلیل پوشیدن جوراب واریسی بعد از سزارین

خطر لخته شدن خون در مادران پس از زایمان وجود دارد ، بنابراین هر اقدامی که بتواند از این مشکل جلوگیری کند توصیه می شود. بعد از سزارین بسته به شرایط مادر ، درد و ناراحتی در محل بخیه و مسئولیت های جدید نوزاد ، عادت شیردهی و…. ممکن است مادر فعالیت بدنی کافی نداشته باشد و مایعات کافی مصرف نکند و تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در بدن مادر خطر لخته شدن خون را در این مدت افزایش می دهد. بنابراین ، متخصصان زنان ، به ویژه مادران بالای 35 سال و مادران دارای اضافه وزن ، به طور کلی استفاده از جوراب را توصیه می کنند.

انواع جوراب های واریسی

برای اثربخشی بیشتر ، بهتر است با مشورت پزشک نوع واریس را تعیین کنید. نوع جوراب بر اساس فشار وارد شده به ناحیه مچ ، ارتفاع جوراب ، مواد الیاف و باز یا بسته بودن جوراب تعیین می شود.

جوراب های وریدهای واریسی دارای فشارهای متفاوتی هستند که از فشار فشار 1 تا فشار 4 به تشخیص پزشک معالج تجویز می شود.

ارتفاع جوراب نیز می تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. از جوراب های کم فشار برای پوشیدن روزانه استفاده می شود ، جوراب های میانی ران عمدتاً در دوره بهبودی و بعد از عمل جراحی واریس و سایر جراحی ها استفاده می شود. جوراب شلواری و انواع دیگر جوراب نیز در بازار موجود است.

انواع جوراب واریس | طبیب یار

تا اینجا ، ما درباره کاربردهای عمومی جوراب صحبت کرده ایم ، اما آنچه باقی می ماند انواع جوراب های موجود در بازار است که گاهی اوقات باعث سردرگمی بیماران می شود.

جوراب واریسی تابستانی

افرادی که با استفاده از جوراب های فشاری آزمایش کرده اند ، به خوبی می دانند که در گذشته مواد و الیاف جوراب به گونه ای بود که گرمای تابستان باعث تعریق زیاد می شد و عملا استفاده از آنها را مشکل می کرد ، اما در حال حاضر جنس و الیاف جوراب های تابستانی آنها کتان بیشتری دارند. در بافت آنها و تا حدی این مشکل برطرف شده و گردش هوا در پوست راحت تر می شود. فیبر کتان در فصل گرم توصیه می شود.

جوراب واریسی مردانه

در بیشتر موارد ، به دلیل شباهت جوراب های واریسی با جوراب های زنانه ، انتخاب و استفاده از جوراب برای مردان دشوارتر است ، اما در بین مارک های موجود در بازار ، چند جوراب با مواد و الیاف مناسب آقایان وجود دارد.

جوراب بارداری

برای بارداری ، جوراب شلواری بارداری می تواند گزینه خوبی باشد زیرا می تواند به عنوان یک ژن بارداری با نواری در شکم عمل کند. پزشک خود را راهنمایی و تشخیص دهید همچنین از وسط ران یا جوراب زیر زانو استفاده کنید.

چند ساعاتی باید جوراب واریسی بپوشیم؟

تقریباً همه بیماران این سوال را از پزشک می پرسند: “چند ساعت در روز باید جوراب بپوشم؟” یا ” آیا وقتی از سر کار به خانه می آیم جوراب خود را در آورم؟” “

توصیه می شود در ساعاتی که به طور یکنواخت نشسته یا ایستاده اید جوراب بپوشید. بهترین زمان پوشیدن جوراب صبح قبل از شروع کار روزانه است. تورم و خستگی در پاها معمولاً در طول روز با فعالیت های روزانه شروع می شود ، بنابراین بهتر است جوراب را در اوایل روز قبل از ورم پاها بپوشید.

هنگام خواب و دراز کشیدن نیازی به پوشیدن جوراب با وریدهای واریسی ندارید.

این توصیه برای افرادی که از جوراب واریسی برای جلوگیری از واریس یا کاهش شدت علائم بیماری های وریدی مانند تورم پا استفاده می کنند ، صادق است.

برای بیماران بستری و بیمارانی که پس از جراحی بهبود می یابند ، پزشک ممکن است پوشیدن جوراب واریسی را حتی هنگام خواب و دراز کشیدن توصیه کند.

چه زمانی جوراب واریس بپوشیم

جوراب واریسی را از کجا بخریم؟

جوراب های واریسی باید استاندارد باشند. یکی از ویژگی های مهم جوراب طبی شیب فشار آنهاست. همانطور که فشار بیشتری به ناحیه مچ پا وارد می کند و فشار کمتری به قسمت بالای ساق پا و ران وارد می کند.

به همین دلیل ، توصیه می شود جوراب های مخصوص واریس را از داروخانه ها و مراکز فروش معتبر تجهیزات پزشکی خریداری کنید. خرید جوراب های بی کیفیت که با قیمت پایین عرضه می شوند ، مشخصات جوراب حرفه ای را ندارند.

جوراب واریسی چه عوارضی دارد؟

قسمت فوقانی جوراب که یک نوار سیلیکونی است می تواند به صورت جوش و تاول حساسیت پوستی ایجاد کند.

در درازمدت ، جوراب های فشار قوی ، به ویژه کلاس های فشار 1 و 4 ، می توانند باعث ضعف عضلات پا شوند ، بنابراین توصیه می شود فقط هنگام ایستادن یا نشستن طولانی مدت جوراب بپوشید.

خارش پوست یک عارضه نسبتاً شایع جوراب است.

گاهی جوراب ها پوست را کوچک و آسیب می رسانند. چین و چروک پشت زانو و مچ پا مستعد ایجاد زخم است ، به ویژه در افراد چاق.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[Total: 0 Average: 0]

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Add your own review

Rating